maanantai 30. kesäkuuta 2014

Perunalättyset eli gamjajeon

Korealaiset rakastavat ruokia, joita voi luonnehtia sanalla "chewy" eli sitkeä. Olen vasta viime aikoina tajunnut, että esimerkiksi toppokkin (tteobokki 떡볶이), kuivatun mustekalan ja erilaisten riisikakkujen (tteok 떡) suuri suosio perustunee juurikin kyseisten ruokalajien sitkeään rakenteeseen. Suomessahan ruoka-asioista puhuttaessa "sitkeä" on lähtökohtaisesti negatiivinen luonnehdinta; esimerkiksi lihan valmistuksen koetaan epäonnistuneen, mikäli rakenne jää sitkeäksi. 

Gangwon-don alueella kasvatetaan ja syödään perunaa muuta Koreaa enemmän. Täällä valmistetaan myös perinteisiä perunalättyjä, gamjajeon (감자전), joita haukataan usein muun ruoan ohessa tai vaikkapa kesäisenä välipalana. Perinteisimpään perunalättyyn ei käytetä kuin perunaa ja suolaa, mutta itse halusin lisätä joukkoon vielä hieman purjoa tuomaan sekä väriä että makua. Ja nämä perunalettuset ovat tosiaan hieman sitkeitä, mikä tietysti tuntuu hassulta puhuttaessa perunaruoasta, mutta selittää taas kerran korealaisten mieltymyksen kyseiseen ruokalajiin. Lätyt voi muotoilla yhdeksi suureksi tai pariksi pienemmäksi lettuseksi, paistaminen sujuu mainiosti myös perinteisen lettupannun kolosissa.

GAMJAJEON  eli perunalätyt
3 pientä tai 1 iso lätty

2 jauhoista perunaa
1/3 purjoa tai muutama ruohosipulin varsi
suolaa
ruokaöljyä

Aloita kuorimalla perunat. Raasta kuoritut perunat raastimen pienimmällä osalla tai hienonna monitoimilaitteessa tasaiseksi massaksi. Kaada massa siivilään ja jätä valumaan vähintään 15 minuutin ajaksi. 

Silppua valuttamisen aikana purjo tai ruohosipuli. Mikäli et pidä sipulista, voit myös jättää sen kokonaan pois ja tehdä letut pelkästään perunasta. 

Kun perunamassa on valunut, nosta massa ja lävikkö sivuun. Astian pohjalle on todennäköisesti valunut jonkin verran nestettä, ja astiaa kallistaessa näet pohjalla myös valkoista tärkkelystä. Valuta neste varovasti pois, mutta säästä hieman pohjalla olevaa tärkkelystä ja sekoita se perunamassan joukkoon. Lisää sipulisilppu ja mausta suolalla maun mukaan. Paista lättysiä miedolla lämmöllä runsaassa öljyssä, kunnes ne saavat hieman väriä ja muuttuvat rakenteeltaan kiinteiksi. Käännä ja paista vielä muutama minuutti myös toiselta puolelta. Tarjoile esimerkiksi soijakastikkeen tai kermaviili-tillikastikkeen kera kesäisenä välipalana tai lisukkeena.  



Perunalättyjen lisänä nautin tofu-parsakaalisalaattia, ohje löytyy täältä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti